طرز تهیه اسپاگتی رژیمی

مجله غنچه

بهترین و کاربردی‌ترین نکات آشپزی و سلامت

طرز تهیه اسپاگتی رژیمی

اسپاگتی، رشته­های باریک و بلند پاستا است و از خوراک­های سنتی ایتالیا محسوب می­شود که طرفداران زیادی دارد. با این وجود ممکن است، بسیاری از افراد به‌علت غیر رژیمی یا چاق کننده بودن آن، از خوردن این غذا منصرف شوند. اما نگران نباشید، ما به شما راهی برای تهیه یک اسپاگتی کم کالری و رژیمی را ارائه می­کنیم تا هم مراقب سلامتی خود باشید و هم از خوردن غذای مورد علاقه­ خود لذت ببرید.

تهیه غذاهای رژیمی برای سلامتی بیش تر

راه­های زیادی برای رژیمی کردن یک غذا وجود دارد که بسته به نوع رژیم و میزان اضافه وزن، به‌کار می­آیند. برای کاهش وزن، معمولا باید به دکتر تغذیه مراجعه کرد و برنامه غذایی مناسب را از متخصص دریافت نمود. درغیر این صورت، می‌توان خارج از برنامه غذایی و یک رژیم سفت و سخت، غذاهایی با میزان کالری کمتر را مصرف کرد. یکی از راه­ها­ی انجام این کار، جایگزین کردن مواد اولیه دستور غذای اصلی، با مواد اولیه کم کالری­تر می­باشد.

برای مثال اسپاگتی با مرغ، نسبت به همان اسپاگتی با گوشت قرمز، رژیمی­تر است؛ چراکه کالری مرغ تقریبا نصف کالری گوشت قرمز است. همین طور هر ۱۰۰ گرم پاستای چند غله، ۴۰ کالری کمتر از پاستای معمولی دارد و به این دلیل است که رژیمی­تر محسوب می­شود. به جز کاهش کالری، با جایگزینی بعضی از مواد غذایی با مشابه آن­ها، می­توان حتی به روند لاغری کمک کرد. برای مثال روغن کانولا با دارا بودن حداقل چربی اشباع شده، می­تواند به جز سلامت قلب و عروق، به کاهش چربی­های شکمی نیز کمک کند. در ادامه این مطلب، طرز تهیه اسپاگتی ایتالیایی با سس بشامل و مرغ را با هم یاد می­گیریم.

  • کالری: ۳۰۰ کالری به ازای هر وعده
  • زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
  • زمان پخت: ۲۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه اسپاگتی ایتالیایی رژیمی با سس بشامل و مرغ برای ۴ تا ۶ نفر:

  • ۵۰۰ گرم پاستای چند غله
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن کانولا مولتی ‌ویتامین غنچه
  • ۶۰۰ گرم سینه­ی مرغ ریز شده
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • ۲/۳ لیوان شیر کم چرب
  • ۴/۳ لیوان عصاره مرغ
  • ۲ قاشق غذا خوری نعنا خرد شده
  • ۱ قاشق مربا خوری آویشن
  • یک قاشق چای‌خوری آب‌لیموی تازه
  • ۲ قاشق غذاخوری آرد سفید
  • ۱ قاشق غذاخوری کره

طرز تهیه اسپاگتی

۱. ۱۶ لیوان آب و نمک را روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید:

به ازای هر ۸ لیوان آب، یک قاشق غذا خوری نمک اضافه کنید. برای پخت پاستا، مخلوط آب و نمک را در یک قابلمه بزرگ ریخته و روی شعله قرار دهید تا به دمای جوش برسد.

۲. تکه­های مرغ را تفت دهید:

تا آب به جوش می­آید، تکه­های مرغ را آماده کنید. روغن غنچه را در ماهیتابه ریخته و روی شعله­ی کم قرار دهید. مرغ­ها را با نمک و فلفل (و در صورت تمایل، کمی پودر سیر) ورز دهید و سپس در روغن داغ شده بریزید. تکه­های مرغ را تا زمانی که قهوه­ای-طلایی شوند تفت بدهید. زمانی که مطمئن شدید مرغ­ها خوب مغزپخت شده­اند، در یک بشقاب دستمال پهن کنید و تکه­های مرغ را روی آن بریزید تا روغن اضافی آن­ها گرفته شود.

۳. سس بشامل اسپاگتی را آماده کنید:

کره را در یک شیرجوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم ذوب شود. سپس آرد را به آن اضافه کنید و سریع هم­بزنید تا یک دست شود. عصاره مرغ و آب‌لیمو را اضافه کنید و مراقب باشید تا مخلوط، گلوله گلوله نشود. صبر کنید تا آب سس تبخیر شده و کمتر شود. حالا شیر را اضافه کرده و بگذارید تا کاملا به جوش بیاید. نعنای خرد شده، آویشن، نمک و فلفل را به سس اضافه کرده و صبر کنید تا سس شما غلیظ شود.

۴. اسپاگتی را بپزید:

کمی روغن کانولای مولتی‌ ویتامین غنچه را به آب و نمک در حال جوشیدن اضافه کنید، اسپاگتی­ها را در آن ریخته و خوب هم بزنید تا به هم نچسبند. معمولا ۱۰ دقیقه برای پخت اسپاگتی کافی است اما بهتر است که روی بسته­ی آن را هم چک کنید زیرا ممکن است زمان پخت انواع خانواده اسپاگتی، متفاوت باشد. بعد از آن که اسپاگتی خوب جوشید، آن را آبکش کنید. دقت کنید که یک لیوان از آب آن را نگه دارید تا در مراحل بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

۵. سس بشامل و مرغ را به اسپاگتی اضافه کنید:

زمانی که اسپاگتی آماده شد، آن را در قابلمه ریخته و نصف آب پاستایی که نگه داشته بودید را به آن اضافه کنید تا خشک نشود. بعد از آن، سس بشامل را روی آن ریخته و کمی مخلوط کنید. سپس تکه­های مرغ را اضافه کنید و غذا را بچشید که نمک و فلفل آن به‌اندازه باشد.

بعد از چند دقیقه، نصف دیگر آب پاستا را به آن اضافه کنید، چون اسپاگتی برای نرم شدن به آب بیشتری نیاز دارد. اسپاگتی رژیمی ایتالیایی با مرغ و سس بشامل شما آماده است. می­توانید آن را با کمی نعنا و آویشن تزیین کرده و نوش جان کنید!

برچسب‌ها: