معرفی بهترین روغن نیمه جامد برای طبخ انواع غذا

مجله غنچه

بهترین و کاربردی‌ترین نکات آشپزی و سلامت

معرفی بهترین روغن نیمه جامد برای طبخ انواع غذا

هر گرم چربی حاوی ۹ کالری است. چربی‌های مفید علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت‌های روزانه، به جذب بسیاری از ویتامین‌ها کمک خواهند کرد. ویتامین‌هایی چون A، E، D و K محلول در چربی بوده و بدون وجود چربی، جذب بدن نخواهند شد. چربی مورد نیاز بدن به روش‌های مختلفی تأمین می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از روغن‌های خوراکی است. به همین دلیل نیز در ادامه به معرفی بهترین روغن نیمه جامد برای طبخ انواع غذا خواهیم پرداخت.

روغن نیمه جامد چیست؟

روغن‌ نیمه ‌جامد مخلوطی از روغن آفتابگردان، کلزا و… بوده و هدف اصلی تولید آن تأمین نیاز بازار به جایگزینی مناسب برای روغن جامد و کاهش خطرات مصرف این روغن است. برای افزایش ماندگاری روغن‌های جامد، فرآیند هیدروژناسیون انجام می‌شود که باعث افزایش سطح اسیدهای ترانس و اسیدهای چرب اشباع خواهد شد. اسیدهای چرب اشباع روغن جامد (حدود ۲۰%) با افزایش سطح کلسترول بد خون (LDL) و کاهش سطح کلسترول خوب خون (HDL) خطراتی چون اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و انسداد شریان‌ها را به دنبال دارند.

با توجه به علاقه خانواده‌های ایرانی به طعم و مزه غذاهایی که با روغن جامد آماده می‌شوند، روغن نیمه جامد با ترانس پایین به بازار عرضه شد. اسیدهای چرب ترانس روغن نیمه جامد کمتر از ۲% بوده و دیگر خطرات روغن جامد را ندارد. جالب است بدانید که دمای بالا باعث ایجاد بخش مایع و دمای پایین نیز باعث ایجاد بخش جامد در این نوع روغن‌ها خواهد شد و به همین دلیل نیز تحت عنوان نیمه جامد شناخته می‌شوند.

ویژگی روغن نیمه جامد

روغن‌های نیمه جامد همان مزه قدیمی روغن‌های جامد را داشته اما فاقد مضرات آن هستند. به دلیل ویژگی‌های زیر است که توصیه می‌کنیم روغن نیمه جامد امگا را جایگزین روغن نباتی کنید.

  • اسیدهای چرب اشباع و ترانس پایین

یکی از عمده‌ترین مشکلات روغن‌های جامد، اسیدهای چرب اشباع بالا (حدود ۲۰%) است. درحالی‌که اسیدهای چرب اشباع روغن‌های نیمه جامد کمتر از ۵% بوده و دیگر مضرات روغن جامد را نخواهند داشت.

  • مقاوم در برابر حرارت بالا

روغن نیمه جامد به‌خاطر اینکه در فرمولاسیون آن مخلوطی از روغن‌های مقاوم به حرارت استفاده شده است، مناسب برای سرخ کردن بوده و به همین‌دلیل نیز از این نوع روغن می‌توان برای سرخ‌ کردن سبزی استفاده کرد.

  • بهتر شدن مزه غذا

روغن نیمه جامد ترکیبی از روغن آفتابگردان، کلزا و … است و به همین دلیل نیز غذای طبخ شده طعمی مشابه غذاهای قدیمی داشته اما مضرات آن را نخواهند داشت.

  • مناسب برای سرخ کردن و پخت و پز

روغن مناسب آشپزی، روغن نیمه جامد است و می‌توانید برای سرخ کردن انواع مواد غذایی، تهیه کیک و شیرینی و پخت و پز غذا از آن استفاده کنید.

  • حالت مایع در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد

روغن‌های خوارکی باید در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد کاملاً به حالت مایع باشند، در غیر این‌صورت بدن برای هضم و جذب آن‌ها دچار مشکل خواهد شد. روغن‌ نیمه‌جامد در پایین‌تر از این دما به حالت مایع بوده و در نتیجه مشکلات روغن جامد برای هضم را نخواهد داشت.

خواص روغن نیمه جامد غنچه

روغن نیمه جامد مضرات روغن جامد را نداشته و در نتیجه جایگزین بسیار مناسبی برای کسانی است که به مزه غذاهای طبخ شده با روغن نباتی عادت کرده‌اند. از جمله بهترین خواص روغن نیمه جامد غنچه ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی

روغن‌های نیمه جامد حاوی مقادیر کمتری اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع بوده و در نتیجه مانند روغن‌های جامد در عروق رسوب نمی‌کنند.

  • ترکیبی از چند روغن

روغن نیمه جامد غنچه مخلوطی از روغن‌های آفتابگردان، کانولا و سویا بوده و در نتیجه تمامی خواص مفید این ۳ روغن را دارد.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

این نوع روغن شامل آنتی‌اکسیدان، اسیدسیتریک و بتاکاروتن است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها، منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز خواهد شد.

اسیدهای چرب غیراشباع مفید

همانطور که اشاره کردیم هرچه مقدار اسیدهای چرب اشباع روغن کمتر باشد، مضرات کمتری نیز برای بدن خواهد داشت. اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ از بدن در برابر بیماری‌های قلبی-عروقی محافظت کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

 

یکی از محصولاتی که برند غنچه تولید می‌کند، روغن نیمه جامد امگا است که سطح اسیدهای چرب اشباع آن در هر سهم (۱۴ گرم یا کمتر از ۲,۸%) است. دیگر ترکیبات و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این روغن به شرح زیر هستند:

  • اسید اولئیک (امگا ۹)، حداقل ۶% در هر سهم روغن
  • اسید لینولئیک (امگا ۶)، حداقل ۴,۵% در هر سهم روغن
  • اسید لینولنیک (امگا ۳)، ۰,۷% در هر سهم روغن
  • آنتی‌آکسیدان TBHQ، ۰,۰۰۷۵%
  • اسید سیتریک خوراکی، ۰,۰۰۵%
  • بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، ۰,۰۰۱%

با این تفاسیر، برای خرید روغن خوراکی پیشنهاد می‌کنیم محصولات غنی شده با اسیدهای چرب غیراشباع را انتخاب کنید که درصد اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع در آن‌ها زیر ۲% است.

برای حفظ سلامتی، تأمین چربی‌های مورد نیاز بدن و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی، آشنایی با ویژگی‌ها و خواص بهترین روغن نیمه جامد ضروری است. روغن بخشی مهمی از مواد اولیه طبخ غذای روزانه ما را تشکیل داده و کیفیت آن عاملی مهم در حفظ سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های ناشی از افزایش سطح کلسترول بد خون است. شما برای طبخ غذا معمولاً از چه نوع روغنی استفاده می‌کنید؟